Pozycjonowanie stron internetowych na pierwszy rzut oka nie wydaje się być niczym skomplikowanym. W rzeczywistości jednak łatwo o popełnienie prostych błędów, przez które cała praca pójdzie na marne. Sprawdź, jakie są najczęstsze błędy myślowe popełniane przez początkujących. Czy popełniasz je też i Ty?
Pozycjonowanie to tylko wynik w wyszukiwarce
Jest to prawda tylko częściowo. Głównym założeniem pozycjonowania stron jest… osiągnięcie wysokiej pozycji – w końcu mówi o tym sama nazwa tego procesu. Błędem jest jednak uważać, że pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania stanowi cel końcowy.
Gdy strona znajdzie się już na szczycie listy wyszukań, to jeszcze nie jest sygnał, aby przestać nad nią pracować. Tak naprawdę – nigdy nie powinieneś przestać nad nią pracować. Trwale udoskonalaj swoją stronę: przeprowadzaj audyty, zyskuj nowe linki, a nawet zmieniaj od czasu do czasu treść.
Pamiętaj, że w każdej chwili może prześcignąć Cię konkurencja!
Pierwsze miejsce w wyszukiwarce = duża liczba wejść
Tutaj bardzo popularny błąd myślowy: jeśli moja strona jest na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania, to na pewno odwiedzi ją sporo użytkowników. Dlaczego to nie działa w ten sposób?
Odpowiedzią jest liczba wyszukań danej frazy. Co z tego, że wypozycjonujesz się perfekcyjnie na frazę kluczową „najlepsze samochody sportowe koloru zielonego wyprodukowane po 2010 roku” skoro dosłownie nikt danej frazy nie wyszuka?
To zupełnie tak, jakby wybudować sklep stacjonarny z najlepszymi produktami w najniższych cenach pośrodku pustyni. Co prawda jesteś widoczny, ale nikt tamtędy nie przechodzi.
Pamiętaj, że tak naprawdę Twoim celem nie jest wysoka pozycja w wyszukiwarce, tylko duża liczba odwiedzin. Nie pozycjonuj się więc na frazy, których nikt nie wyszukuje.
Optymalizacja strony od razu przyniesie efekty
Gdyby tylko działało to w ten sposób, to praktycznie każdy SEO’wiec straciłby w tym momencie klientów. Prawda jest taka, że na efekty optymalizacji strony przyjdzie Ci poczekać trochę czasu.
Ile dokładnie? Ciężko powiedzieć. Może to być kilka miesięcy, a może to być kilka lat. Jedno jest pewne – efektów nie zobaczysz z dnia na dzień. Niestety.
Jeśli zależy Ci na wypromowaniu strony „na cito”, to pozostaje Ci tylko skorzystanie z płatnych kampanii reklamowych – one faktycznie są w stanie zadziałać jeszcze tego samego dnia. SEO rządzi się niestety zupełnie innymi prawami, i jest ono inwestycją w przyszłość, a nie w dzień dzisiejszy.
Stronę można wypromować samodzielnie
Jest to błąd myślowy tylko w połowie. Istnieje bowiem mnóstwo przypadków, w których pojedyncze osoby wypozycjonowały swoje strony internetowe bez jakiejkolwiek pomocy.
Jeśli jesteś jednak dopiero osobą początkującą, a na dodatek zależy Ci na popularnej tematyce, wśród której krąży sporo konkurencji – to raczej nie zabieraj się za samodzielne pozycjonowanie.
Znacznie rozsądniej będzie skorzystać z usług agencji marketingowych. Pamiętaj, że aspekty SEO to nie wszystko, na co powinieneś zwrócić uwagę – równie duże znaczenie ma SEM oraz inne gałęzie marketingu internetowego.